Meddelande om överlåtelse 2022-01-12. Axilia AB har överlåtit samtliga fordringar till IBITLY LTD. Betalning med befriande verkan kan endast ske till IBITLY LTD eller dess angivna ombud eller betalningsmottagare. Meddelande om överlåtelse 2022-03-04 SPSE GROUP AB har överlåtit samtliga fordringar till IBITLY LTD. Betalning med befriande verkan kan endast ske till IBITLY LTD eller dess angivna ombud eller betalningsmottagare.
Ett elavtal med fast pris har ett förutbestämt elpris under avtalstiden. Ett elavtal med rörligt pris har ett pris som baseras på elprisutvecklingen på elbörsen Nordpool. Ett elavtal med mix pris har ett pris som är till hälften bundet och hälften rörligt.
Kunduppgifter
RÖRLIGT
MIX 50/50
FAST
Avtalsinformation
Rörligt el-avtal till inköpspris
Månadsavgift för endast 55 kr
Byt på 2 minuter
Upptill 25.000 kWh
Bindningstid
Uppsägningtid
Jag vet inte min årsförbrukning
LÄGENHET
20-49 m2 (ca 2 000 kWh/år)
50-79 m2 (ca 3 000 kWh/år)
80-130 m2 (ca 5 000 kWh/år)
HUS
50-79 m2 (ca 6 000 kWh/år)
80-149 m2 (ca 20 000 kWh/år)
150-250 m2 (ca 25 000 kWh/år)
1.a. Vid signering av avtalet ger Kund fullmakt för, eller den Axilia förordnar i sitt ställe
till att kunna säga upp befintliga avtal och ingå avtal med nya leverantörer, samt
inhämta upplysningar om företaget från leverantörer innan uppstart. I tillägg får Axilia
fullmakt att reaktivera Kund om inte uppsägelse föreligger. Vid tecknande av detta avtal
ger jag Axilia en fullmakt att adressändra mitt befintliga elnätsavtal och elhandelsavtal
samt vidarefakturera detta som en samfaktura till mig. Avtalstid avtalas på kontraktet
och uppsägningstiden står under villkor för avtalsformer nedan. Om ingen uppsägning
sker av Privatkund eller av ett ombud med en fullmakt innan uppsägningstiden träder i
kraft läggs gällande privat avtal automatiskt över på ett rörligt företagsavtaL med 12
månaders bindning och 6 månaders uppsägning. Om ingen uppsägning sker av
Privatkund eller ombud innan uppsägningstiden träder i kraft läggs Privatkunden över
på ett rörligt Privat avtal vilket är rörligt tillsvidare avtal med 1 månads uppsägning.
1.b. Kund förbinder sig att köpa el från Axilia´s till överenskommet pris under
avtalsperioden.
2. Avtalet mellan Kund och Axilia består av Elavtal inklusive Axilia´s avtalsvillkor
och branschens allmänna avtalsvillkor för försäljning av el till konsument
respektive näringsidkare, för närvarande EL2012K
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20
ladda%20ner/Branschöverenskommelser/BÖ-2015.01-Svensk-energi-el.pdf
respektive EL2012N. Information om konsumenters rättigheter finns här:
https://www.axilia.se/radgivning/ samt längst ner på detta avtal. Där beskrivs 11
kap §13 i ellagen exakt hur vi har gått tillväga.
3. Kunds eventuella ändringar och tillägg i den förtryckta texten i avtalet måste
skriftligen godkännas av Axilia för att vara gällande.
4. Axilia kan komma att genomföra kreditprövning av Kund, vilken kan leda till att
Kunds beställning inte accepteras.
5. Avtalet träder i kraft från och med det datum du tecknat avtalet
och planerad tidpunkt för leverans är 14 dagar från dagens datum ovan om kund
inte uppger annat datum. Rätt datum med 14 dagar från dagens datum står i
textrutan ”Mitt uppstartsdatum”. Axilia förbehåller sig rätten att acceptera avtalet
även om avtalet kommer Axilia tillhanda vid ett senare datum.
6. Axilia tillämpar ångerrätt enligt distansavtalslagen. En privatkund kan ångra sig
genom att kontakta kundservice inom 14 kalenderdagar, dock tidigast från den
dag då Kund fått föreskriven information om sin ångerrätt, muntlig som skriftlig.
För ånger och uppsägning önskar vi att ni kontaktar Axilia via telefon, brev eller
e-post. Här kan ni även be om vårt standardformulär gällande ånger.
Ångerformuläret kan även hämtas på anger. En företagskund som ingår avtal
med Axilia har ingen ångerrätt.
7. Avtalsperioden framgår av Elavtal. Axilia ansvarar inte i något fall för försenad
leveransstart som beror på bristfällig eller felaktig information från Kund eller
Kunds ombud. Har Kund tidsbundet Elavtal till en viss tid med annan
elleverantöransvar Kund själv för eventuell uppsägning av detta, samt för
eventuella brytnings-avgifter om det nuvarande Avtalet sägs upp innan det har
löpt ut.
8. Axilia äger rätt att, på oförändrade villkor, helt eller delvis överlåta detta avtal på
annan motpart. Kund äger inte rätt att överlåta detta avtal på annan motpart utan
Axilias i förväg lämnade skriftliga medgivande.
9. Axilia har rätt att på avtalat pris fakturera vid varje tidpunkt gällande energiskatt,
mervärdeskatt och andra av myndigheter fastställda skatter och avgifter. Vid
ändring eller införande av energiskatt, mervärdeskatt, prisområden, elcertifikat
och andra av myndigheter fastställda skatter och avgifter äger Axilia rätt att utan
föregående information till Kund justera faktureringen i motsvarande mån. Vid
volymavvikelser mot angiven årsvolym äger Axilia rätten att debitera eventuella
mellanskillnader.
10.Axilia ansvarar inte för indirekta förluster till följd av fel, såvida inte skadan har
orsakats genom grov vårdslöshet eller avsiktlig försummelse av Axilia. Axilias
totala ansvar är begränsat till 5 000 SEK för varje enskilt fall om inte förlusten
beror på grov vårdslöshet från Axilias sida. Kund kan omedelbart säga upp
avtalet vid väsentligt avtalsbrott från Axilia. Vid konkurs eller om Axilia måste
sluta leverera ström avslutas alla skyldigheter under sista balansdagen.
11.Uppsägning skall ske av Kund eller av ombud med giltig fullmakt från Kund. Vid
uppsägning som inte följs av ett faktiskt leverantörsbyte övergår avtalet, om inte
annat överenskommet, vid avtalstidens utgång till ett Rörligt privat avtal vilket är
rörligt tillsvidare avtal med 1 månads uppsägning. För företag gäller Rörligt
Företag med 12 månaders bindning och 6 månaders uppsägning. Axilia kräver
en separat uppsägning på elhandlarens elavtal för att avtalet ska vara uppsagt
på ett korrekt sätt. Om en fullmakt överlåtes till ett elhandelsbolag och ska
användas med syftet att säga upp ett elavtal så krävs en skriftlig fullmakt. Det är
då viktigt att det tydligt framgår att det avser en uppsägning. För konsumenter
föredrar vi för konsumentens säkerhet att en skriftlig uppsägning inkommer. Dock
går det även att ringa eller e-posta in uppsägningen. För företag såsom AB, HB
och enskilda bolag måste en skriftlig uppsägning skickas in med signatur från
företagets firmatecknare vilket skall vara den person som står på avtalet och som
tecknat avtalet. Detta skickas in via brev till Axilias adress. Vi godkänner inga
uppsägningar från företag som är muntliga eller utan signatur från firmatecknare.
12.Vid flytt medföljer Kunds avtal till ny adress. Axilia har fullmakt att hämta in all
nödvändig information från nätägare för uppstart på ny adress. Kund förpliktar sig
att meddela Axilia innan flytt.
13.Betalningen för Axilias fakturor skall vara Axilia tillhanda senast den 28:e varje
månad. Betalningstiden är ca 20 dagar mellan fakturadatumet och
förfallodatumet. Axilias påminnelse / förseningsavgifter är till privatpersoner 60kr
per faktura och för företag 450kr per faktura. För företag gäller det, enskilt bolag
(med privatpersons personnummer), HB, AB, OB samt föreningar. För
påminnelser / förseningsavgifter utgår ingen moms. För företag tillkommer utöver
avtalat avtalspris Svenska Kraftnäts avgifter. Dessa avgifter kan variera över tid.
Posten på fakturan heter SvK avgift.
14.Förklaring gällande de rörliga prisavtalen: Äventyrlig Rörligt pris, rörligt pris och
innehåller priskomponenter som är rörliga och som varierar över
tid. Prisgrupperna motsvarar det faktiska rörliga priset Axilia har för att köpa in
elenergi och följer NordPool Spots timspotpris kopplat mot kundens faktiska
elanvändning. Utöver det volymviktade timspotpriset från NordPool Spot
tillkommer gällande avgifter mot NordPool Spot, Svenska Kraft och Balanskraft.
Utöver avgifterna tillkommer gällande garantikravskostnader som NordPool Spot
och Svenska Kraftnät ställer ut löpande enligt egna modeller. Utöver detta
tillkommer med kund överenskommen marginal till Axilia som utgörs av ett synligt
påslag i öre / kWh och en fast månadsavgift per aktiv mätpunkt. Axilia har fr.o.m.
ett rörligt påslag på 10% / kWh samt en fast månadsavgift på 75 kr inkl moms till
alla nya privat-elkunder
Äventyrlig Privat, Rörligt pris och företag innehåller priskomponenter som är
rörliga och som varierar över tid. Både det rörliga elpriset och Axilia rörligapris
(avtalen ovan) varierar timme för timme och månad för månad i elpris. Elpriset
består av Axilia kostnader för inköp av el och elcertifikat, Axilia kostnad för
hantering av kvotplikt avseende elcertifikat, Axilia påslag i öre/kWh och eventuell
förbrukningsbaserad årsavgift. För anläggningar med timavräknad förbrukning
avser Axilia kostnader för inköp av el det viktade medelvärde som bildas då det
timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens anläggning finns
sammanvägts med Kundens timvisa energiförbrukning med tillägg för
balanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och eSett. För
övriga anläggningar avser Axilia kostnader för inköp av el det viktade medelvärde
som bildas då det timvisa spotpriset på Nord Pool för det elområde där Kundens
anläggning finns sammanvägts med Axilia anskaffade energivolym för leverans
till anläggningar med schablonavräknad förbrukning i samma elområde timme för
timme, balanskostnad och avgifter till Nord Pool samt Svenska kraftnät och
eSett. Detta gäller alla avtal.
2. Villkor för avtalsformer:
Samtliga avtal aktuella priser avläses nedan. Här specificeras priser
i minsta detalj, bindningstider, uppsägningstider.
Äventyrlig Privat (Rörligt avtalspris):
Läs mer specificerat om rörligt pris under §14.1. Elpriset består av Axilia kostnader för
inköp av el, kostnad för elcertifikat ingår i elpriset nedan, Axilia påslag i öre/kWh och
eventuell fast avgift. Kostnaden för elcertifikat bildas utifrån elcertifikatmarknadens
noterade genomsnittspris per månad. Avtalet är ett rörligt tillsvidare avtal där elpriset
varierar månad till månad och där priset sätts olika varje månad. Avtalet är inget fastpris
eller rörligt pris avtal utan ett tillsvidareavtal. Genomsnittspriset avser elcertifikat för
leverans i samband med innevarande års deklaration, allt enligt lagen om elcertifikat.
Äventyrlig Privat är ett rörligt elprisavtal, med en fast avgift på 75 SEK inkl moms i
månadsavgift, 99SEK ex moms för företag. Bindningstiden bestäms och beskrivs på
varje enskilt elavtal individuellt. Om kund däremot väljer att teckna ett annat avtal hos
Axilia under uppsägningstiden ändras avtalsformen. Fakturering sker månadsvis i
efterskott. Momsen är 25%. Den specifika uppsägningstiden för varje konsument är
innan avtalen löper ut för privatpersoner 1 månad och företag 12 månader. Om ingen
uppsägning sker av Företagskund eller av ett ombud med en fullmakt innan
uppsägningstiden träder i kraft läggs företagsavtalet automatiskt över på Rörligt Företag
med 12 månaders bindning och 6 månaders uppsägning. Om ingen uppsägning sker av
Privatkund eller ombud innan uppsägningstiden träder i kraft läggs Privatkunden över
på ett rörligt Privat avtal vilket är rörligt tillsvidare avtal med 12 månads uppsägning.
Rörligt avtalspris:
Läs mer specificerat om rörligt pris under §14.1. Elpriset består av Axilia kostnader för
inköp av el, kostnad för elcertifikat ingår i elpriset nedan, elskatt, moms, Axilia påslag i
öre/kWh och eventuell fast avgift. Elpriset varierar månad till månad och sätts av Axilia
varje månad och är inte Nord Pools spot pris utan baseras på Axilia rörligt pris av el.
Ordinarie fast månadsavgift är 69 SEK /månad enkl moms för konsumenter och 99 SEK
/månad ex moms för företag. Kostnaden för elcertifikat bildas utifrån
elcertifikatmarknadens noterade genomsnittspris per månad. Genomsnittspriset avser
elcertifikat för leverans i samband med innevarande års deklaration, allt enligt lagen om
elcertifikat. Bindningstiden utläses nedan under varje produkt vid tecknande.
Fakturering sker månadsvis i efterskott. Momsen är 25%. Den specifika
uppsägningstiden för varje konsument är innan avtalen löper ut för privatpersoner 3
månader. Företag har som standard 12 månaders uppsägning, med undantag för avtal
med 24 månaders uppsägningstid. Vid 3 och 6 månaders avtal är det 36 månads
uppsägning för företag. Om ingen uppsägning sker av Företagskund eller av ett ombud
med en fullmakt innan uppsägningstiden träder i kraft läggs företagsavtalet automatiskt
över på Rörligt Företag med 12 månaders bindning och 6 månaders uppsägning. Om
ingen uppsägning sker av Privatkund eller ombud innan uppsägningstiden träder i kraft
läggs Privatkunden över på ett rörligt avtal vilket är rörligt tillsvidare avtal med 3 månads
uppsägning.
50/50 och fast pris
Läs mer specificerat om rörligt pris under §14.1. Pristak kan endast garanteras för en 3-
månadersperiod i taget, räknat från leveransstart av pristaksavtalet. Pristaket kan då
höjas eller sänkas efter då rådande prisbild på marknaden. Elpriset består av Axilia
kostnader för inköp av el, kostnad för elcertifikat ingår i elpriset nedan, elskatt, moms,
Axilia påslag i öre/kWh och eventuell fast avgift. Bindningstiden utläses nedan under
varje produkt vid tecknande. Fakturering sker månadsvis i efterskott. Den specifika
uppsägningstiden för varje konsument är innan avtalen löper ut för privatpersoner 1
månad. Företag har som standard 12 månaders uppsägning, med undantag för avtal
med 24 månaders uppsägningstid. Om ingen uppsägning sker av Företagskund eller av
ett ombud med en fullmakt innan uppsägningstiden träder i kraft läggs företagsavtalet
automatiskt över på Rörligt Företag med 12 månaders bindning och 6 månaders
uppsägning. Om ingen uppsägning sker av Privatkund eller ombud innan
uppsägningstiden träder i kraft läggs Privatkunden över på ett Rörligt Privat avtal vilket
är rörligt tillsvidare avtal med 12 månads uppsägnings tid.
Trygghet Fastpris (Fastprisavtal):
Energipris och Fast avgift är oförändrade under avtalstiden. Bindningstiden utläses
nedan under varje produkt vid tecknande. Fakturering sker månadsvis i efterskott.
Momsen är 25%. Den specifika uppsägningstiden för varje konsument är innan avtalen
löper ut för privatpersoner 1 månad. Företag har som standard 12 månaders
uppsägning, med undantag för avtal med 24 månaders uppsägningstid. Om ingen
uppsägning sker av Företagskund eller av ett ombud med en fullmakt innan
uppsägningstiden träder i kraft läggs företagsavtalet automatiskt över på rörligt avtal
Företag med 12 månaders bindning och 6 månaders uppsägning. Om ingen
uppsägning sker av Privatkund eller ombud innan uppsägningstiden träder i kraft läggs
Privatkunden över på ett rörligt standard Privat avtal vilket är rörligt tillsvidare avtal med
1 månads uppsägning.
Företag (Rörligt avtalspris):
Läs mer specificerat om rörligt pris under §14.1. Elpriset består av Axilia kostnader för
inköp av el, kostnad för elcertifikat ingår i elpriset nedan, Axilia påslag i öre/kWh och
eventuell fast avgift. Kostnaden för elcertifikat bildas utifrån elcertifikatmarknadens
noterade genomsnittspris per månad. Genomsnittspriset avser elcertifikat för leverans i
samband med innevarande års deklaration, allt enligt lagen om elcertifikat. Företag är
ett rörligt elavtal, med en fast avgift på 99SEK ex moms i månadsavgift per anläggning.
Bindningstiden bestäms och beskrivs på varje enskilt elavtal individuellt. Om kund
däremot väljer att teckna ett annat avtal hos Axilia under uppsägningstiden ändras
avtalsformen. Fakturering sker månadsvis i efterskott. Den specifika bindningstiden är
12 månader och uppsägningstiden är 6 månader. Om ingen uppsägning sker av
Företagskund eller av ett ombud med en fullmakt innan uppsägningstiden träder i kraft
läggs företagsavtalet automatiskt över på ett nytt rörligt Företag avtal med 12 månaders
bindning och 6 månaders uppsägning.
15.Faktureringsprincipen som används i Axilia avtalsformer för Privatkunder och
Företag är efterskottsbetalning. Skulle Axilia inte fått tillgång till mätvärden, får
debiteringen grundas på uppskattad förbrukning. (8 kap 15 § ellagen). Premium
Energi Certifiering (PEC) är en valfri tilläggsprodukt på samtliga avtalsformer.
Kostnaden är 49 SEK inkl moms / månad för privatpersoner och 99 SEK exkl
moms / månad för företag. Denna summa inkluderas i elhandelskostnaden på
fakturan om man väljer tilläggsprodukten. PEC gäller från och med kunden väljer
tjänsten till det kunden säger upp denna tilläggstjänst. Om faktura inte betalas i
tid utgår dröjsmålsränta på 12% samt inkassoavgifter enligt gällande lagstiftning.
Ränta tas ut från förfallodagen på fakturan. Vid uteblivna mätvärden från
nätägare kommer Axilia att fakturera en beräknad förbrukning. Detta kommer i
sin tur bli avräknat när korrekta mätvärden inkommit. Perioder med prissäkring är
bindande under hela avtalstiden. När kund har valt tilläggprodukten ”miljö el” för
15kr är det 100% förnybar energi vilket innebär 100% av ursprungsmärkningen
baseras på annullering av ursprungsgarantier. 100% förnybart, Denna tjänst och
produkt kan när som helst sägas upp om man kontaktar kundservice.
16.Avtal: Utifall att ett startdatum sätts i detta avtalet kommer avtalet sättas igång av
Axilia på valt datum. Kund ansvarar för eventuella straff/bryt-avgifter från andra
elbolag. Om Kund bryter avtalet i förtid har Axilia, rätt att följa branschens
Allmänna Avtalsvillkor EL2012K
http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Beställa%20och%20
ladda%20ner/Branschöverenskommelser/BÖ-2015.01-Svensk-energi-el.pdf
respektive EL2012N, rätt till ekonomisk ersättning från Kund. Kund skall täcka
alla eventuella ekonomiska förluster som Axilia pådragit sig vid avtalsbrott. Den
direkta förlusten beräknas utifrån allmänna ersättningskrav såsom
månadsavgifter, extra tilläggstjänster B2B samt ersättning per kWh. En
hanteringsavgift på 49kr inkl moms läggs på samtliga brytavgifter till
konsumenter samt företag.
1. Ersättningen från privatpersoner är 15 öre per kWh ex moms under
återstående avtalstid. Ersättning för resterande månadsavgifter beräknas
enligt gällande avtal. Lägsta ersättning från en privatperson oavsett längd
kvar på avtal eller storlek på förbrukning är 1 495 SEK vid brutet avtal per
anläggning.
2. Ersättning från företag är 15 öre per kWh ex moms under återstående
avtalstid. Ersättning för resterande månadsavgifter och extra
tilläggstjänster B2B beräknas enligt gällande avtal. Lägsta ersättning från
ett företag är 25 000SEK vid brutet avtal per anläggning. Utifall
årsförbrukning ej kan ges från företag, ges en generell brytavgift om 25
000SEK till företagskunder per anläggning. Vid övriga avslut innan
kontraktslut äger Axilia rätt att slutfakturera de kvarvarande
månadsavgifterna samt beräknad förbrukning som är överenskommet
under kontraktsperioden.
17.Frånkoppling: Frånkoppling får ske om konsumenten, företaget eller
organisationen försummar sina skyldigheter och försummelsen utgör ett
väsentligt avtalsbrott. Innan frånkoppling sker ska konsumenten, företaget eller
organisationen uppmanas att inom viss skälig tid vidta rättelse och underrättas
om att frånkoppling annars kan ske. Om avtalsbrottet består i att konsumenten,
företaget eller organisationen försummat att betala för överföring av el gäller att
konsumenten, företaget eller organisationen sedan tiden för rättelse gått ut ska
uppmanas att betala inom 21 dagar (gäller privatkunder) och 15 dagar (gäller
företagskunder) från det att denne har delgetts uppmaningen och en
underrättelse om att frånkoppling annars kan ske. Frånkoppling får även ske när
konsumenten, företaget eller organisationen åsidosätter villkor i avtal beträffande
den el som elnätsföretaget överför till konsumenten, företaget eller
organisationen och åsidosättandet medför rätt för elhandelsföretaget att begära
frånkoppling. Ansvaret för att rätten till frånkoppling föreligger åligger alltid den
som begärt åtgärden. Återinkoppling sker först då konsumenten, företaget eller
organisationen uppfyllt samtliga sina förpliktelser enligt avtalet samt betalat skälig
ersättning för elnätsföretagets kostnader som föranletts av åtgärder för
frånkoppling och återinkoppling. Kostnaden för frånkoppling och återinkoppling
ska debiteras konsumenten, företaget eller organisationen. Även en
hanteringskostnad på 500 kr inkl moms läggs på denna faktura.
11 kap 13 §:
1. Axilia, tel 010-405 92 90, hej@axilia.se , www.axilia.se
2. Axilia åtagande gentemot slutkund är att leverera el under avtalad tid enigt avtalet
ovan. Pris och period står ovan i avtalet. Åtagandet är också att vara tillgänglig med
kundservice samt rådgivning i energifrågor och kundrättsfrågor.
3. Avtalet träffas vilket är det datum du tecknat avtalet och leverans övertas om kund
inte önskar annat datum 14 dagar från dagens datum. Exakt datum står i textboxen ”Mitt
uppstartsdatum” på ordersidan.
5. Villkoren för fakturering är varje månad och betalningstid är minst 15 dagar.
6-8. Den specifika uppsägningstiden
n för varje konsument är innan avtalen löper ut för privatpersoner 1 månad. Företag har
som standard 12 månaders uppsägning. Om ingen uppsägning sker av Företagskund
eller av ett ombud med en fullmakt innan uppsägningstiden träder i kraft läggs
företagsavtalet automatiskt över Rörligt Företag med 12 månaders bindning och 6
månaders uppsägning. Om ingen uppsägning sker av Privatkund eller ombud innan
uppsägningstiden träder i kraft läggs Privatkunden över på ett rörligt Privat avtal vilket är
rörligt tillsvidare avtal med 1 månads uppsägning.
9. Se § 17 för brytavgifter.
10. Om Axilia inte uppfyller sitt åtagande enligt avtalet äger kunden rätt till en ersättning
om 300 SEK.
11. 18 § Elleverantörer och nätkoncessionshavare som träffar avtal med konsumenter
ska på sina webbplatser lämna tydlig information om
1. Konsumentens rättigheter,
Konsumenternas rättigheter: Kundservice. Du ska i första hand vända dig till vår
kundservice. Ring oss under våra öppettider som du finner under länken kundservice
https://www.axilia.se/kundtjanst/. Ring oss gärna på 010 405 92 90.
2. Hur konsumenten ska gå tillväga för att lämna klagomål.
Reklamation, skadestånd & klagomål. När du talat med vår kundservice och om du
fortfarande inte är nöjd kan du skicka in en reklamation till vår Kundservice. Blanketten
får du genom att kontakta kundservice https://www.axilia.se/kundtjanst. Reklamationen
hanteras sedan av vår reklamationsavdelning.
3. och 4 vilka organ konsumenten kan vända sig till för information eller tvistlösning, och
oberoende användarrådgivning, där konsumenterna kan få råd om tillgängliga
energieffektivitetsåtgärder och jämförelseprofiler.
Extern rådgivning och tvistlösning. Om du önskar ta ditt ärende vidare för opartisk
rådgivning, finns det flertal externa parter du kan vänta dig till. Deras uppgift är att
hjälpa dig utifrån konsumentlagstiftningen. Dessa organ vänder du dig till för opartisk
rådgivning och oberoende användarrådgivning. Kommunala konsumentvägledare:
http://www.konsumentverket.se/konsumentfragor–anmalan/konsumentfragor/. I de
flesta kommuner är Kommunala konsumentvägledare tillgängliga och de är gratis. Där
kan du få råd om du har hamnat i tvist med ett företag. Ring din kommun för ytterligare
information och kontaktuppgifter. Energimarknadsinspektionen: http://www.ei.se. Hit kan
du vända dig för att få ett ärende prövat Energimarknadsinspektionen (EI) är
tillsynsmyndigheten över marknaderna för el, naturgas och fjärrvärme som ska se till att
de fungerar så bra som möjligt. De granskar exempelvis nätbolagens avgifter och
leveranskvalitet i elnätet. Hit kan du vända dig till exempel om vill pröva om en
anslutningsavgift är skälig. Allmänna reklamationsnämnden: www.arn.se. Allmänna
reklamationsnämnden (ARN) är en statlig myndighet som kostnadsfritt och opartiskt
prövar tvister mellan näringsidkare och konsument. Hit kan du vända dig om du inte är
nöjd med ett beslut. Sveriges domstolar: http://domstol.se. Du kan också låta pröva en
eventuell tvist i allmän domstol, till exempel om en part inte följer Allmänna
reklamationsnämndens beslut. Tingsrätten är då första instans. Domstolen är objektiv
och opartisk. Oberoende användarrådgivning där du kan få information om olika
energieffektiviseringsåtgärder samt jämförelseprofiler. Energimyndigheten:
http://www.energimyndigheten.se/energieffektivisering/hemmet/10-snabba-
energispartips/. Axila : Ring 010 405 92 90, e-post hej@axilia.se eller skicka brev till oss
så kan vi hjälpa dig att finna rätt oberoende energirådgivare i din kommun 2. hur
konsumenten ska gå till väga för att lämna klagomål, 3. vilka organ konsumenten kan
vända sig till för information eller tvistlösning, och 4. oberoende användarrådgivning, där
konsumenterna kan få råd om tillgängliga energieffektivitetsåtgärder och
jämförelseprofiler.
12.1 Axilia standard energimix inköp: Den nordiska residualmixen för 2019 består av
5,31 procent förnybart producerad el, 48,17 procent kärnkraftsproducerad el och 46,52
procent fossilt producerad el. Miljöpåverkan för den nordiska residualmixen är 338,52
g/CO2 per kWh och kärnbränsleavfall var 0,00142174 g/kWh
12.2 När kund har valt tilläggsprodukten ”Förnyelsebar el” för 15kr är det 100% förnybar
energi vilket innebär 100% av ursprungsmärkningen baseras på annullering av
ursprungsgarantier. Det betyder 0,000g/kWh i utsläpp av koldioxid och 0,000g/kWh i
utsläpp av kärnbränsleavfall. 100% förnybart. Denna tjänst och produkt kan när som
helst sägas upp om man kontaktar kundservice.
Information om avtalsvillkoren och uppgifterna enligt första stycket ska lämnas till
konsumenten innan avtalet ingås eller bekräftas. Lag (2016:914). Detta åtagandet har
härmed Axilia fullföljt med punkterna 1-12 ovan och bekräftas av kund när avtalet
godkänns.
18.l Avtalsvillkoren skickas med post, e-post, sms eller fax om kunden önskar.
19. På detta avtal ska svensk lag tillämpas. Tvist med anledning av detta avtal ska
avgöras vid allmän domstol och med Stockholms tingsrätt som första instans.
20. Information om behandling av personuppgifter Axilia – GDPR
Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, adress,
personnummer, telefonnummer, e-postadress, mätarnummer, anläggnings-id,
förbrukningsstatistik m.m. Syftet med en sådan behandling är för att kunna fullgöra våra
åtaganden gentemot dig, hantera och administrera felanmälningar, hantera och
administrera byte eller underhåll av mätare, kunna uppskatta din förbrukning av el och
vatten och fjärrvärme, använda för att kontakta dig, erbjuda användare behörighet till
”Mina sidor”, administrera olika kommunikations – och betalningsalternativ, använda
som underlag vid fakturering och bokföring, hantera och administrera
arbetsansökningar och för statistisk, kundundersökningar och analysändamål samt för
samfaktura med elnätsfakturor. Vi har fått dina uppgifter från dig som registrerad för att
kunna ingå avtal med oss samt för att kunna ge dig möjligheten att använda dig av våra
tjänster. Lämnar du som registrerad ej ut dina personuppgifter kan vi inte registrera dig
som kund hos oss och du kan heller inte använda dig av våra tjänster. Vi inhämtar även
information ifrån folkbokföringsregistret. Vi tillämpar vid var tid gällande
integritetslagstiftning vid all behandling av personuppgifter. Den rättsliga grunden för att
behandla dina personuppgifter är rättsliga förpliktelser och avtal. Dina uppgifter kommer
att sparas så länge du är kund hos oss, eller längre om det krävs enligt lag (ex.
arkivlagen, bokföringslagen). De personuppgifter vi behandlar om dig delas med de
personuppgiftsbiträden vi använder för att kunna utgöra våra tjänster och fullgöra våra
skyldigheter gentemot dig. Vi kan även komma att dela dina personuppgifter med en
tredje part, förutsatt att vi är skyldiga att göra så enligt lag. Däremot kommer vi aldrig att
överföra dina uppgifter till ett land utanför EU/ESS. Personuppgiftsansvarig är Axilia. Du
har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för
att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att
göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Detta gör du enklast genom
att kontakta vår kundservice på telefon 010 405 92 90 eller e-post hej@axilia.se. Om du
har klagomål på vår behandling av dina personuppgifter har du rätt att inge klagomål till
tillsynsmyndigheten Datainspektionen.